1. Start
  2. Audyt e-commerce

Audyt e-commerce

Szczegółowy i profesjonalny audyt sklepu internetowego (e-commerce) pozwala wejść na czołowe pozycje i zainwestować własny czas tylko we właściwe kwestie. Audyt pozwala zrozumieć wyzwania i określić możliwości, takie jak kluczowe szanse sprzedażowe czy krytyczne problemy techniczne. Zapewnia przewagę nad konkurencją oraz pozwala sprecyzować ścieżki rozwoju naszego e-commerce w najbliższej przyszłości.

Czym jest audyt e-commerce

Są takie chwile, kiedy wiadomo, że nie jest dobrze, ale nie wiadomo dlaczego. Są chwile, gdy może nie jest źle, ale czujemy, że może być lepiej. Nie wiemy tylko jak, i przede wszystkim „co” zrobić. I nie ma tu znaczenia, czy sytuacja dotyczy Twoich relacji z ukochaną osobą, relacji biznesowych i kariery czy nauki języka obcego. W takiej sytuacji korzystamy z usług profesjonalnego doradcy, który patrząc na naszą sprawę okiem eksperta potrafi dostrzec rzeczy, o których nie mieliśmy pojęcia. I nawet, gdy odpowiedź wydaje się oczywista, to jej uświadomienie i późniejsze wdrożenie wg zaplanowanej procedury przynosi zaskakujące rezultaty. To samo dotyczy każdej witryny e-commerce – to po prostu ogromnie skomplikowane narzędzie sprzedaży, co do którego musimy mieć pewność, że jest dobrze konfigurowane i spełnia wszystkie aktualne wymogi. Szczegółowy i profesjonalny audyt sklepu internetowego pozwala wejść na czołowe pozycje i zainwestować własny czas tylko we właściwe kwestie. Audyt pozwala zrozumieć wyzwania i określić możliwości, takie jak kluczowe szanse sprzedażowe czy krytyczne problemy techniczne. Zapewnia przewagę nad konkurencją oraz pozwala sprecyzować ścieżki rozwoju naszego e-commerce w najbliższej przyszłości.

Poniżej prezentujemy najważniejsze aspekty audytu e-commerce:

1. Najpierw bezpieczeństo

Bez wątpienia najważniejszą rzeczą jest bezpieczeństwo naszego sklepu – nie chodzi tu o samą możliwość utraty produktów czy historii sprzedaży, ale przede wszystkim o dane osobowe naszych klientów. Szczegółowo opracowane procedury na wypadek awarii, włamania do systemu, zabezpieczenia przed kradzieżą danych doceni tylko ten, kto raz tego doświadczył. Zabezpieczenie wielostopniowe, odpowiednio skrojony serwer z zminimalizowaną liczbą zewnętrznych połączeń, kopie zapasowe, iniekcje złośliwych kodów itd. Tak jak każdy pojazd przechodzi przegląd, tak każdy sklep przynajmniej raz w roku powinien przejść audyt bezpieczeństwa, aby nie doszło do tragedii.

2. Strategiczny audyt treści

Content is King – krótko acz treściwie. Choć powiedzenie zna każdy interesujący się marketingiem, diabeł jak zwykle tkwi w szczegółach. Czym jest treść w e-commerce? To odpowiednie opisanie produktów, nie tylko w sensie dosłownym, ale z uwzględnieniem zasad SEO – tytuły, śródtytuły, H1, H2 etc. Istotne jest również przyjęcie właściwej strategii treści opisywania produktów, dzięki której wszystkie produkty będą opisywane w jednakowy sposób, co sprawi, że nasz sklep wyróżni się na tle konkurencji. Wykorzystując narzędzia analityczne możemy sprawdzić czy wpisana treść się powtarza lub była używana w przeszłości. Weryfikujemy, czy treść jest na temat, czy porusza zagadnienia interesujące i pożądane przez klientów.

Każdy sklep powinien mieć swój własny i unikalny styl. Język i sposób komunikacji jest jednym z kluczowych czynników budujących indywidualny charakter – możemy pisać w sposób chłodny i bezosobowy albo bardzo bliski na granicy intymności. Audyt pozwoli na określenie naszej ścieżki i/lub zbadanie jej konsekwencji w aktualnym użyciu.

3. Szybkość i użyteczność

Teraz, teraz, teraz! Świadomość ogólnej szybkości ładowania witryny i jej pozycja względem konkurencji, pomoże Ci podjąć niezbędne kroki, aby ją poprawić. Szacuje się, że każda sekunda opóźnienia wczytywania strony powoduje odpływ prawie połowy klientów. Co gorsze – czynniki te mają ogromny wpływ na pozycję w wyszukiwarkach (wolniejsze strony pokazują się niżej w wynikach wyszukiwania). Wykorzystujemy szereg narzędzi badawczych, począwszy od powszechnie dostępnych analizatorów w rodzaju GT Metrix czy Google Page Speed Test, po zaawansowane narzędzia mierzące czas przetwarzania poszczególnych skryptów. Istotnym i często pomijanym aspektem jest tu prędkość interakcji, czasu trwania animacji, jak również ułożenie aktywnych elementów w postaci przycisków, hiperłączy itp. Nieodpowiednie ich rozmieszczenie powoduje błędy w nawigacji – mówimy wtedy o złej użyteczności.

4. Audyt platformy

Istnieje wiele platform e-commerce: Magento, PrestaShop, WooCommerce… każda z nich ma swoje wady i zalety, każda dedykowana jest nieco innym celom. Audyt zweryfikuje czy aktualna platforma odpowiada naszym potrzebom biznesowym i czy będzie w stanie udźwignąć zakładane perspektywy rozwoju. Pomoże też w pełni wykorzystać możliwości danej platformy poprzez jej modyfikacje lub dołączenie modułów rozszerzające funkcjonalności.

5. Audyt spójności

Spojrzenie holistyczne w e-commerce jest również często pomijanym aspektem. Spójne treści internetowe – teksty dopasowane do obrazów, obrazy do tekstów, stylistyka odpowiadająca branży etc. budują zaufanie do naszego sklepu jako marki i są odpowiedzialne za dobrą reputację w Internecie. Sprawdzamy czy treść jest atrakcyjna dla odbiorców, czy będzie zapamiętana i z jakim sentymentem.

6. Audyt obrazów

Najpierw widzimy, potem czytamy, następnie klikamy. Przeprowadzenie audytu obrazów gwarantuje, że zdjęcia produktów w sklepie będą odpowiednio dopasowane i odpowiedniej jakości. Bardzo ważna jest ogólna stylistyka pokazywania produktów – powinny być one ukazywane w jednakowy sposób, z zachowaniem proporcji i sugestią realnej wielkości produktu. Oryginalne, wykonywane we własnym zakresie zdjęcia są najlepszym rozwiązaniem, jednak rzadko kiedy możemy sobie na to pozwolić. Obecnie zdjęcia są przetwarzane przez sztuczną inteligencję (AI – Artificial Intelligence) i dzięki temu mogą one generować niemały ruch w sklepie z popularnych wyszukiwarek.

7. Audyt Customer Journey

Często pomijanym aspektem audytu jest pytanie „Na którym etapie Twojej witryny klienci decydują się na zakup? Na jakim etapie porzucają koszyk?” Audyt customer journey w e-commerce pomoże znaleźć odpowiedź na pytanie, co usunąć, a co poprawić, aby zwiększyć liczbę konwersji. Analiza jakościowa zachowań użytkowników pomoże wprowadzić najbardziej pożądane zmiany. Dowiemy się, czy sklep jest przyjazny dla użytkownika, czy też klienci mają z nią problemy. Zastosowanie narzędzi analizujących ruch na konkretnej stronie pozwoli również określić, które elementy są nieczytelne lub niezrozumiałe dla klientów.

Podsumowanie

Regularne przeprowadzanie audytów e-commerce jest absolutą koniecznością. Nawet w przypadku działających sklepów o ustabilizowanej pozycji rynkowej, szczegółowy audyt wskaże między innymi różnice względem konkurencji, pozycję i oczekiwania klientów w branży, elementy treści: zdjęcia / opisy / ceny / promocje, a także wszelkiego rodzaju kwestie techniczne. Wdrożenie zaleceń audytu zawsze skutkuje wzrostem ruchu potencjalnych klientów, i co za tym idzie zwiększoną sprzedażą, a także pozwoli na wytyczenie kierunków rozwoju sklepu na najbliższe miesiące. Zaleca się regularne przeprowadzenie audytu, aby zawsze być na czasie i dwa kroki przed konkurencją.

Chcesz wiedzieć jeszcze więcej?

Z przyjemnością opowiemy o szczegółach naszej wysublimowanej pracy i odpowiemy na każde Twoje pytanie.

Zobacz również

That’s the end, my beautiful friend

Porozmawiaj z nami!
Najwyższy czas poznać sekrety naszej wysublimowanej pracy.

Zadzwoń lub napisz do nas! Z przyjemnością zaprosimy Cię na spotkanie, na którym wszystko Ci opowiemy i pomożemy rozwiązać nurtujące Cie problemy.