1. Start
  2. Badania ilościowe

Badania ilościowe

Celem badań ilościowych jest ocena danych i użyteczności istniejącego produktu, porównanie produktu z konkurencją i obliczenie zwrotu z inwestycji. Pomaga odpowiedzieć na pytania: ile i ile? Zaletą badań ilościowych jest możliwość uzyskania szerokiego obrazu produktu. Efektem jest raport zawierający twarde dane i najważniejsze wzorce zachowań użytkowników produktu. Bazując na wielu…

Zaawansowani badacze User Experience łączą dwa sposoby prowadzenia badań: badania jakościowe i badania ilościowe, wykorzystując zalety każdej z nich przy jednoczesnym minimalizowaniu ich wad. Jedna metoda (ilościowa) powie nam, że kot i człowiek mają statystycznie trzy nogi, jednakże druga zweryfikuje ten wynik, zadając pytanie nie o liczbę nóg, ale czym jest noga. Dopiero synergiczne oddziaływanie dwóch powyższych metod daje najbardziej rzeczywisty obraz badanego produktu, który w sposób przewidywalny będzie reagować na potrzeby i pragnienia naszych użytkowników.

Nie oznacza to jednak, że te dwie metodologie mają taką samą wagę. Jak wspominaliśmy wcześniej, większą część testów UX stanowią badania jakościowe. Jednak metody ilościowe odgrywają ważną rolę pomocniczą i korygującą i zdecydowanie powinny być częścią zestawu narzędzi badawczych.

Metody badawcze UX: badania ilościowe a jakościowe

Badania ilościowe koncentrują się na liczbach. Ich celem jest w dosłownym tego słowa znaczeniu ilościowe określenie wrażeń użytkownika, zazwyczaj poprzez pomiar pojedynczego wskaźnika. Najczęściej wykorzystywane są tu ankiety i ich późniejsze analizy statystyczne. Badania ilościowe dostarczają twardych danych, które można łatwo przyswoić i zrozumieć na pierwszy rzut oka.

Z drugiej strony badania jakościowe dotyczą zrozumienia, dlaczego: dlaczego użytkownicy zachowują się w określony sposób, dlaczego mają określone motywacje i dlaczego chcą lub potrzebują, aby nasz produkt działał w określony sposób. Badania jakościowe przyjmują formę obserwacji i luźno ustrukturyzowanych wywiadów, a ich wynikiem są pełne niuansów ustalenia interpretacyjne.

Dane ilościowe najlepiej pokazują, że mamy do czynienia z konkretnym problemem. Jednak tylko badania jakościowe mogą wypełnić luki i powiedzieć o motywacjach użytkowników: dlaczego mieli problem i co musieli z nim zrobić. Innymi słowy, dane ilościowe mogą zapewnić dokładny i przewidywalny obraz „krajobrazu użyteczności”, ale nie są w stanie ujawnić niewyartykułowanych potrzeb użytkowników, które leżą u podstaw tych realiów.

Inna różnica, na którą należy zwrócić uwagę: podczas gdy badania jakościowe najlepiej nadają się do bardzo małych grup uczestników (5–10 osób to najlepszy punkt), badania ilościowe wymagają znacznie większej puli uczestników, aby zebrać dane istotne statystycznie z minimalizacją nadreprezentacji skrajnych postaw. Ponadto badacze ilościowi potrzebują odpowiedniego przeszkolenia, aby odpowiednio zsyntetyzować surowe dane pochodzące z tychże badań.

Ponieważ wymagana jest tutaj duża liczba uczestników, twórcy produktów często odrzucają badania ilościowe, ponieważ uważają, że ich zaaranżowanie będzie zbyt kosztowne lub ponad ich możliwości. Patrząc jednak dalekowzrocznie, ankiety, analizy i przechwytywania opinii klientów to niedrogie metody zbierania danych ilościowych, kiedy okaże się pod koniec procesu budowania produktu, że nasze założenia ni były trafione. A poza tym – badania ilościowe stają się coraz tańsze, ponieważ pojawiają się technologie automatycznego testowania i automatycznego gromadzenia danych.

snb-audit-expert
Badania ilościowe

Kiedy stosować ilościowe metody badawcze

Badania jakościowe są chlebem powszednim w badaniach i testowaniu UX, ale metody ilościowe mają w tym przypadku do odegrania ważną rolę w iteracyjnym procesie projektowania produktu. Badania ilościowe stosuje się przede wszystkim wtedy, gdy chcemy:

  • Zidentyfikować istniejące problemy w naszym produkcie. Należy tylko pamiętać, że potrzebne będą dalsze badania jakościowe, aby w pełni zrozumieć problem i znaleźć rozwiązanie.
  • Zweryfikować lub poszerzyć dane o konkretne pytanie dotyczące wyników jakościowych. Jest to szczególnie przydatne, gdy badania jakościowe wskazują na potrzebę podjęcia ważniejszej decyzji biznesowej. Możesz również użyć badań ilościowych, aby po prostu upewnić się, czy nasze wyniki jakościowe wskazały właściwy kierunek.
  • Zdobyć poparcie interesariuszy dotyczących potrzeby rozwiązania problemu za pomocą dalszych badań jakościowych. Musimy tu jednak pamiętać, że: interesariusze najprawdopodobniej odpowiedzą na twarde dane liczbowe. Powiedzenie „850 osób zgłosiło, że mieli problemy ze znalezieniem kosztów przesyłki” jest bardziej przekonujące niż zwykłe powiedzenie „mamy problem z naszym procesem zakupowym”.
  • Uzasadnić wydatki i przedstawić ROI z poprzednich badań jakościowych. W tym przypadku używamy danych ilościowych, aby uzasadnić i jasno zdefiniować korzyści naszej jakościowej pracy. Na przykład możemy użyć ankiety, aby zmierzyć, jak bardzo nasz produkt poprawił się po serii aktualizacji w oparciu o jakościowe wyniki badań. W tym przypadku badanie ilościowe pozwala powiedzieć coś w rodzaju: „po dokonaniu zmiany X, 732 użytkowników zgłosiło, że z łatwością znaleźli informacje o koszcie przesyłki”.

Ilościowe narzędzia badawcze

W badaniach User Experience wykorzystuje się szereg ustandaryzowanych narzędzi do przeprowadzania badań ilościowych. Oto kilka najpopularniejszych metod oraz informacje o tym, jak mogą one pomóc w rozwoju produktu:

Skala użyteczności systemu (SUS score, System Usability Scale score). Test służy do oceny wydajności i niezawodności produktu. Uczestnicy używają produktu, a następnie odpowiadają na serię 10 standardowych pytań, stosując pięciostopniową skalę od „zdecydowanie się zgadzam” do „zdecydowanie się nie zgadzam”. Badacze tłumaczą odpowiedzi na wynik w zakresie od zera do 100. Wyniki powyżej 68 są uważane za powyżej średniej, podczas gdy wyniki powyżej 80 znajdują się w górnych 10%. Badania skali użyteczności systemu powinno się powtórzyć po wykonaniu kolejnych rund ulepszeń (iteracji) projektu w tym samym produkcie, aby ocenić powodzenie tych aktualizacji. Jeśli wynik SUS wzrośnie, mamy okazję do świętowania!

Kwestionariusz wrażeń użytkownika (UEQ). Podobnie jak punktacja SUS, Kwestionariusz UEQ używa ustandaryzowanego zestawu pytań do oceny doświadczeń użytkowników. UEQ jest narzędziem nowszym i przez to mniej popularnym niż SUS, ale ma tę zaletę, że mierzy więcej zmiennych niż SUS. Podczas gdy SUS mierzy wydajność i niezawodność produktu, UEQ mierzy atrakcyjność, przejrzystość, wydajność, niezawodność i a także stany emocjonalne związane z obcowaniem z produktem.

Wskaźnik rekomendacji netto (NPS, Net Promoter Score). Badacze wykorzystują tę ankietę z jednym pytaniem, aby zrozumieć, w jakim stopniu ich klienci będą prawdopodobnie promować swój produkt. Chociaż wskaźnik NPS zapewnia szybki wgląd w to, jak pozytywnie oceniany jest Twój produkt, jego użyteczność jest ograniczona, ponieważ nie informuje Cię, dlaczego respondenci tak postępują.

Siatka odczuć (Affect Grid). Siatka odczuć pokazuje, jak produkt wpływa na nastroje użytkowników. Aby przygotować siatkę afektu, badacze wybierają dwie pary przeciwstawnych uczuć (np. przygnębienie – podekscytowanie i stres – odprężenie). Użytkownicy wchodzą w interakcję z produktem, a następnie oceniają swoje odczucia w skali od jednego do dziewięciu. Odpowiedzi te są następnie mapowane na siatce z nadzieją, że respondenci zostaną zgrupowani w prawym górnym rogu siatki (podekscytowani i zrelaksowani) w porównaniu z innymi ćwiartkami (takimi jak przygnębienie i podekscytowanie, co oznaczałoby uczucie niepokoju).

Pomimo swoich znaczących ograniczeń, ilościowe metody badań UX mają wiele do zaoferowania w procesie rozwoju produktu. Zrozumienie konkretnych mocnych stron danych ilościowych oraz tego, kiedy ich używać, jest kluczem do sprawnego i skutecznego prowadzenia badań zarówno na etapie odkrywania jak i optymalizacji naszego produktu.

Chcesz wiedzieć jeszcze więcej?

Z przyjemnością opowiemy o szczegółach naszej wysublimowanej pracy i odpowiemy na każde Twoje pytanie.

Zobacz również

That’s the end, my beautiful friend

Porozmawiaj z nami!
Najwyższy czas poznać sekrety naszej wysublimowanej pracy.

Zadzwoń lub napisz do nas! Z przyjemnością zaprosimy Cię na spotkanie, na którym wszystko Ci opowiemy i pomożemy rozwiązać nurtujące Cie problemy.