1. Start
  2. Projektowanie UI

Projektowanie UI

User Interface Design to przede wszystkim warstwa wizualna produktów cyfrowych. Obejmuje odpowiedni dobór czcionek, ikon, kolorów i zdjęć, a także właściwe wykorzystanie przestrzeni między elementami. W interfejsie użytkownika stylizowane są wszystkie komponenty, takie jak przyciski, formularze, ramki i tabele.

Projektowanie UI i projektowanie UX to dwa najczęściej mylone i terminy w projektowaniu stron internetowych i aplikacji. Nierzadko są umieszczane razem w jednym terminie jako projekt UI/UX, sugerując, że znaczą to samo. Prawda jest jednak całkowicie inna – UI dotyczy przede wszystkim sfery wizualnej, podczas gdy UX sięga znacznie dalej niż to co widzimy. Zatem poznajmy różnice!

Co to jest projektowanie UI?

Mimo że jest to starsza i bardziej praktykowana dziedzina, pytanie „Co to jest projekt interfejsu użytkownika?” trudno odpowiedzieć z powodu różnorodności błędnych interpretacji. Podczas gdy doświadczenie użytkownika jest konglomeratem zadań skupionych na optymalizacji produktu pod kątem efektywnego i przyjemnego użytkowania, projekt interfejsu użytkownika jest jego uzupełnieniem; wygląd i styl, prezentacja i interaktywność produktu. Ale podobnie jak UX, jest on łatwo i często mylony przez branże, które zatrudniają projektantów UI – do tego stopnia, że ​​różne stanowiska często odnoszą się do zawodu jako zupełnie innych rzeczy.

Jeśli spojrzysz na ogłoszenia o pracę i opisy stanowisk dla projektantów interfejsów użytkownika, znajdziesz głównie interpretacje zawodu, które są podobne do projektowania graficznego, czasami obejmują również projektowanie brandingu, a nawet tworzenie frontendu.

Jeśli spojrzysz na „eksperckie” definicje projektowania interfejsu użytkownika, w większości znajdziesz opisy, które są częściowo identyczne z projektowaniem doświadczeń użytkownika – nawet odnoszące się do tych samych technik konstrukcyjnych.

Więc który z nich jest właściwy? Odpowiedź jest smutna i brzmi: żadna.

Więc ustalmy raz na zawsze sprawę. W przeciwieństwie do UX, projektowanie interfejsu użytkownika jest terminem ściśle cyfrowym. Interfejs użytkownika to punkt interakcji między użytkownikiem a urządzeniem cyfrowym lub produktem takim jak ekran dotykowy w smartfonie lub panel dotykowy, którego używasz do wybierania rodzaju kawy z ekspresu do kawy. W odniesieniu do witryn internetowych i aplikacji projekt interfejsu użytkownika uwzględnia wygląd, sposób działania i interaktywność produktu. Chodzi o to, aby interfejs użytkownika produktu był jak najbardziej intuicyjny, a to oznacza dokładne rozważenie każdego wizualnego, interaktywnego elementu, z którym użytkownik może się spotkać. Projektant interfejsu użytkownika pomyśli o ikonach i przyciskach, typografii i schematach kolorów, odstępach, obrazach i responsywnym projekcie.

Podobnie jak projektowanie doświadczeń użytkownika, projektowanie interfejsu użytkownika jest wieloaspektową i trudną rolą. Odpowiada za przeniesienie rozwoju produktu, badań, treści i układu w atrakcyjne, przewodnie i responsywne doświadczenie dla użytkowników.

  • Projektowanie interfejsu użytkownika to praktyka czysto cyfrowa. Uwzględnia wszystkie wizualne, interaktywne elementy interfejsu produktu – w tym przyciski, ikony, odstępy, typografię, schematy kolorów i responsywny projekt.
  • Celem projektowania interfejsu użytkownika jest wizualne poprowadzenie użytkownika przez interfejs produktu. Chodzi o stworzenie intuicyjnego środowiska, które nie wymaga od użytkownika zbytniego myślenia!
  • Projekt interfejsu użytkownika przenosi mocne strony marki i walory wizualne do interfejsu produktu, zapewniając spójność, spójność i estetykę.

Teraz mamy jasną definicję zarówno UX, jak i UI, rozważmy kluczowe różnice między nimi.

User Interface
Projekt UI skupia się na wizualnym aspekcie User Exeprience

Co to jest projekt UX?

Projektowanie doświadczeń użytkownika to pierwszy sposób projektowania produktów przez człowieka. Don Norman, badacz kognitywny i współzałożyciel Nielsen Norman Group Design Consultancy, jest uznawany za twórcę terminu „doświadczenie użytkownika” pod koniec lat 90. Oto jak to opisuje:

„Doświadczenie użytkownika obejmuje wszystkie aspekty interakcji użytkownika końcowego z firmą, jej usługami i produktami”.

Don Norman,
Cognitive Scientist & User Experience Architect

Jasne, prawda? Cóż, możesz od razu zauważyć, że pomimo tego, co zasugerowałem we wstępie, definicja nie ma odniesienia do technologii, nie ma wzmianki o cyfryzacji i nie mówi nam zbyt wiele o tym, czym tak naprawdę zajmuje się projektant UX. Ale podobnie jak w przypadku wszystkich zawodów, niemożliwe jest wyodrębnienie procesu z kilku słów.

Mimo to definicja Dona Normana mówi nam, że niezależnie od medium, UX Design obejmuje wszelkie interakcje między potencjalnym lub aktywnym klientem a firmą. Jako proces naukowy można go zastosować do wszystkiego; latarnie uliczne, samochody, regały Ikea i tak dalej. Jednak pomimo tego, że jest terminem naukowym, jego użycie od samego początku było prawie całkowicie w dziedzinach cyfrowych; Jednym z powodów było to, że przemysł technologiczny zaczął eksplodować mniej więcej w czasie wynalezienia tego terminu.

Zasadniczo UX dotyczy wszystkiego, czego można doświadczyć – czy to strony internetowej, ekspresu do kawy czy wizyty w supermarkecie. Część „wrażenia użytkownika” odnosi się do interakcji między użytkownikiem a produktem lub usługą. Projektowanie doświadczeń użytkownika uwzględnia zatem wszystkie różne elementy, które kształtują to doświadczenie. Projektant UX myśli o tym, jak wrażenia sprawiają, że czuje się użytkownik i jak łatwo jest mu wykonać pożądane zadania. Na przykład: jak łatwy jest proces płatności podczas zakupów online? Jak łatwo jest ci chwycić obieraczkę do warzyw? Czy Twoja aplikacja do bankowości internetowej ułatwia zarządzanie pieniędzmi? Ostatecznym celem projektowania UX jest stworzenie łatwych, wydajnych, odpowiednich i wszechstronnych przyjemnych doświadczeń dla użytkownika.

  • Projektowanie doświadczeń użytkownika to proces rozwijania i doskonalenia jakości interakcji między użytkownikiem a wszystkimi aspektami firmy.
  • Projektowanie doświadczeń użytkownika jest teoretycznie praktyką niecyfrową (kognitywistyka), ale jest wykorzystywana i definiowana głównie przez branże cyfrowe.
  • Projekt UX NIE dotyczy wizualizacji; skupia się na ogólnym odczuciu doznania.

Chcesz wiedzieć jeszcze więcej?

Z przyjemnością opowiemy o szczegółach naszej wysublimowanej pracy i odpowiemy na każde Twoje pytanie.

Zobacz również

That’s the end, my beautiful friend

Porozmawiaj z nami!
Najwyższy czas poznać sekrety naszej wysublimowanej pracy.

Zadzwoń lub napisz do nas! Z przyjemnością zaprosimy Cię na spotkanie, na którym wszystko Ci opowiemy i pomożemy rozwiązać nurtujące Cie problemy.