1. Start
  2. Projektowanie UX

Projektowanie UX

User Experience Design to projektowanie interaktywnych produktów w taki sposób, aby interakcja z nimi zapewniała użytkownikom końcowym możliwie najbardziej pozytywne doświadczenia. Dobrze zaprojektowany produkt cyfrowy powinien: (a) wyglądać atrakcyjnie dla użytkownika oraz (b) być funkcjonalny i użyteczny. Korzystanie z dobrze zaprojektowanego produktu (lub usługi) daje użytkownikom przyjemność i satysfakcję…

Co to jest projektowanie UX?

Zanim spróbujemy opisać, czym zajmuje się projektant UX, ważne jest, aby najpierw ustalić, czym właściwie jest projekt UX (User Experience, eng.). Projektowanie UX koncentruje się na interakcji między prawdziwymi użytkownikami (takimi jak Ty, sąsiad, kolega) a codziennymi produktami i usługami, takimi jak strony internetowe, aplikacje, a nawet piekarniki czy odkurzacze. To niezwykle zróżnicowana dyscyplina, łącząca aspekty psychologii, biznesu, badań rynku, projektowania i technologii – czyli niejako dyscyplina będąca na pograniczu wielu wydawałoby się przeciwstawnych profesji. Zastanówmy się, skąd pochodzi termin projektowanie UX i jak ewoluował.

UX nie jest nowy. W rzeczywistości termin ten istnieje od wczesnych lat dziewięćdziesiątych, ukuty przez Donalda Normana, kiedy pracował dla Apple na stanowisku kognitywisty. Don Norman był zainteresowany wszystkimi aspektami doświadczenia (wrażeń) użytkownika z produktem lub usługą, w tym wzornictwem przemysłowym, grafiką, interfejsem i fizyczną interakcją. Aby objąć wszystkie różne elementy, które określają, jak użytkownik czuje się podczas interakcji z produktem, wymyślił właśnie termin User Experience, który tłumaczymy na język polski jako „doświadczenie użytkownika”.

Od czasu pojawienia się tego terminu, projektowanie UX stało się synonimem dobrego biznesu; na rynku odniosą sukces tylko te produkty i usługi, które zapewniają bezproblemową obsługę użytkownika. W związku z tym, zapotrzebowanie na projektantów UX radykalnie wzrosło – a wraz z rozwojem rynku technologii, projektanci UX są ważniejsi niż kiedykolwiek. Popyt na projektantów UX znajduje odzwierciedlenie zarówno w wysokości ich średnich zarobków, jak i rynku pracy dla profesjonalistów UX.

Projektowanie UX w akcji

Wiemy więc, że projektanci UX są ważni i mamy roboczą definicję terminu „UX” – ale jak to właściwie wygląda w akcji?

Wyobraźmy sobie, że kupujemy parę butów w internecie. Trafiamy do kategorii „buty” i widzimy ponad trzysta różnych par – jest radość! Po krótkiej chwili zdajemy sobie sprawę, że nie ma sposobu na przefiltrowanie wyników, co oznacza, że ​​faktycznie musimy przejrzeć setki nieodpowiednich butów, zanim znajdziemy to, czego szukamy. W końcu znajdujemy „nasze buty” i dodajemy je do swojego koszyka. Chcemy dokonać zakupu, a jako nowy klient musimy utworzyć nowe konto. Ok, nie ma problemu – dopóki nie zobaczymy, że jest co najmniej dziesięć obowiązkowych pól do wypełnienia! Kupowanie butów na tej stronie internetowej wydaje się być bardziej kłopotliwe niż to warte, więc decydujemy się porzucić ostatecznie porzucić sklep i poszukać gdzie indziej.

Właśnie to nazywamy „złym doświadczeniem użytkownika”. Jednak UX nie dotyczy tylko witryn internetowych – każdy rodzaj produktu lub usługi, z którym się stykasz, wywołuje pewien rodzaj doświadczenia. Czy to jest łatwe w użyciu? Czy pozwala ci wykonać pożądane zadania przy minimalnym wysiłku? Czy jest to logiczne i wydajne? To wszystko wskaźniki dobrego lub złego doświadczenia użytkownika.

Teraz, kiedy ustaliliśmy, czym jest projektowanie UX, wróćmy do naszego pierwotnego pytania: czym właściwie zajmuje się projektant UX?

Czym zajmuje się projektant UX?

Jeśli rozważasz karierę projektanta UX, zapewne będziesz chciał wiedzieć, jak projektanci UX pracują na co dzień. Nad jakimi projektami będziesz pracować? Jaka jest Twoja rola w firmie? Czym właściwie zajmuje się projektant UX?

„Jak wyjaśnić, co robię na przyjęciu? Krótka wersja jest taka, że ​​mówię, że uczłowieczam technologię”.

Fred Beecher, dyrektor UX, The Nerdery

Fred Beecher dość ładnie podsumowuje rolę projektanta UX. Rolą projektanta UX jest to, aby produkty i technologie były użyteczne, przyjemne i dostępne dla ludzi. Projektanci UX zwykle pracują jako część szerszego zespołu produktu i często pełnią funkcję pomostu między użytkownikiem, zespołem programistów i kluczowymi interesariuszami biznesowymi. Zadaniem projektanta UX, jest przede wszystkim reprezentowanie użytkownika końcowego lub klienta. Niezależnie od tego, czy projektujesz zupełnie nowy produkt, wymyślasz nową funkcję, czy też wprowadzasz zmiany w istniejącym produkcie lub usłudze – projektant UX musi rozważyć, co jest najlepsze dla użytkownika i dla ogólnego wrażenia. Jednocześnie odpowiadasz za to, aby produkt lub usługa spełniały potrzeby firmy. Czy jest to zgodne z wizją dyrektora generalnego? Czy pomoże to zwiększyć przychody lub zatrzymać lojalnych klientów?

Jeśli chodzi o rodzaje projektów, nad którymi będziesz pracować, będzie się to znacznie różnić w zależności od firmy, podobnie jak wielkość zespołu i jego priorytety. Może się okazać, że będziesz projektować strony internetowe, aplikacje mobilne i oprogramowanie, a nawet projektujesz na urządzenia głosowe, AR (Augmented Reality, eng.) i VR (Virtual Reality, eng.)! Niektórzy projektanci UX koncentrują się na projektowaniu usług, a nie na konkretnych produktach; mówimy wtedy o projektowaniu ogólnych doświadczeń, związanych na przykład z korzystaniem z transportu publicznego lub pobytem w hotelu. W ramach zawodu projektanta UX jest wiele ról specjalistycznych – niektóre z najpopularniejszych tytułów stanowisk związanych z UX i ich znaczenie opiszemy poniżej.

Codzienne zadania, będą się one również różnić w zależności od Twojej roli i firmy, w której będziesz pracować. Pomimo różnorodności, jaką oferuje to stanowisko, istnieje kilka ogólnych funkcji, których można oczekiwać od projektanta UX, w tym:

Należy mieć świadomość, że projektanci UX zazwyczaj nie są odpowiedzialni za wizualny projekt produktu. Skupiają się raczej na Customer Journey (podróży klienta/użytkownika), którą przebywa użytkownik i na strukturze produktu ułatwiającej tę podróż.

Jakie są typowe zadania i procesy projektanta UX?

Jako projektant UX przejdziesz przez każdy etap procesu projektowania UX, aby upewnić się, że wszystkie produkty są projektowane z myślą o użytkowniku. Więc jakich zadań możesz się spodziewać na co dzień?

Przeprowadzanie badań użytkowników

Początkowym etapem procesu projektowania UX są szczegółowe badania mające na celu odkrywanie potrzeb. W rzeczywistości wygląda to tak, że projektant UX otrzyma brief od klienta lub jego menedżera z prośbą o zbadanie projektu.

Weźmy jako przykład fikcyjną sieć warsztatów samochodowych „Caroca”. Wyobraźmy sobie, że kierowcy zwracają się do Ciebie, ponieważ brakuje im sprawdzonego sposobu weryfikacji warsztatów; proponują nową aplikację z usługą lokalizacji. Po pierwsze, rolą projektanta UX byłoby połączenie badań stacjonarnych i terenowych, aby uzyskać pełny obraz tego, dla kogo projektują. Może to obejmować przejrzenie tego, co ma do zaoferowania obecna witryna, wywiady z istniejącymi użytkownikami w celu zidentyfikowania możliwości i problemów oraz przeprowadzenie badań konkurencji, aby zobaczyć, co jeszcze tam jest.

Zadania te umożliwiają projektantowi UX wskazanie podstawowych funkcji potrzebnych do uzyskania Minimum Viable Product (MVP, Produkt o minimalnej wartości użytkowej – innymi słowy, pierwszej iteracji produktu, który wydajemy) i rozpoczęcie tworzenia początkowych Person użytkowników. Dla kierowców podstawowymi funkcjami mogą być terminy, cena, możliwość dokonywania rezerwacji online oraz wyszukiwarka lokalnych oddziałów.

Krótko mówiąc, faza badania użytkowników polega na określeniu zakresu projektu, określeniu dokładnie, dla kogo projektujemy oraz jakie są cele i wyzwania użytkowników w odniesieniu do produktu.

Persony i architektura informacji

Na podstawie szeroko zakrojonych badań użytkowników, projektanci UX mogą następnie tworzyć tzw. Persony. W tym etapie, zagłębiamy się w to, jakie zadania chce wykonać każda osoba i dlaczego. Typową postacią dla kierowców może być Franek, użytkownik sedana, który nie zna się zbytnio na pojazdach, jest oszczędny, niecierpliwy i lubi zjeść pizzę. Przykładowym zadaniem dla jego persony może być:

Franek chce jak najszybciej mieć naprawiony samochód. W międzyczasie z chęcią zjadłby pizzę hawajską oraz sałatkę mięsną z kurczaka otrzymaną w „prezencie” od warsztatu – i wszystko to za pośrednictwem aplikacji mobilnej, ponieważ oszczędza mu czas”.

Następnie zaczynamy myśleć o rodzaju potrzebnych treści i ich strukturze w witrynie lub aplikacji. To jest tak zwana architektura informacji; wypracowanie najbardziej logicznego układu i organizacji treści. Dobra architektura informacji gwarantuje, że użytkownik może łatwo znaleźć to, czego szuka, i intuicyjnie przechodzić z jednej strony na drugą bez zbytniego zastanawiania się.

UX design
Projektowanie UX złożony proces łączący aspekty psychologii, biznesu, badań rynku, projektowania i technologii.

Przepływy użytkownika i modele szkieletowe

Projektanci UX używają szeregu narzędzi do mapowania Customer Journey przez produkt, w tym przepływów użytkowników i modeli szkieletowych. Przepływy użytkowników to podstawowe schematy blokowe, które wizualizują pełną ścieżkę, jaką przebywa użytkownik podczas korzystania z produktu, od punktu wejścia do końcowej interakcji. Podczas gdy przepływy użytkownika odwzorowują jego całą podróż, modele szkieletowe zapewniają dwuwymiarowy kontur pojedynczego ekranu lub strony. Więcej informacji w artykule wireframing.

Prototypowanie i testy użytkowników

Po zmapowaniu punktów styku produktu z użytkownikiem, projektant UX utworzy prototypy i przeprowadza kilka podstawowych testów. Prototyp to po prostu pomniejszona wersja produktu; symulacja, która umożliwia przetestowanie projektów przed ich opracowaniem. Prototypy obejmują zarówno najprostsze modele papierowe, jak i bardziej realistyczne, interaktywne prototypy o wysokiej wierności, które dokładnie naśladują produkt końcowy.

Testowanie prototypów na prawdziwych użytkownikach pomaga podkreślić wszelkie wady projektowe przed utworzeniem produktu końcowego. Zanim projekt będzie całkowicie prawidłowy, może odbyć się kilka rund testów. Gdy to nastąpi, nowy produkt jest ostatecznie gotowy do opracowania. Projektanci UX biorą również udział w spotkaniach sprinterskich (zobacz Design Sprints), nadzorując rozwój produktu, aby upewnić się, że produkt nie posiada wad funkcyjnych lub wykonawczych (co zdarza się wyjątkowo często). Poprzez wskazywanie błędów i ich natychmiastowe poprawy, finalnie uzyskujemy produkt o pełnej wartości i funkcjonalności.

Projekt wizualny

Zauważmy, że żadne z powyższych zadań nie dotyczą projektowania wizualnego. Podczas gdy niektórzy projektanci UX specjalizują się również w projektowaniu wizualnym, zwykle wchodzi on w zakres projektowania interfejsu użytkownika (UI, User Interface, eng.). Tak więc ostateczne zdjęcia, schematy kolorów, ikony i typografia są zwykle wykonywane przez projektanta interfejsu użytkownika.

Ostatnią kwestią jest to, że praca projektanta UX rzadko kończy się po wprowadzeniu produktu na rynek. Niezbędne są udoskonalenia, drobne zmiany, nowe wersje, opinie do zebrania i analizy do omówienia z zespołem. Proces projektowania UX jest wysoce iteracyjny, a kariera w UX polega w równym stopniu na współpracy i koordynacji, jak na projektowaniu.

Jakich umiejętności potrzebuje projektant UX?

Przy tak zróżnicowanym zakresie zadań, projektanci UX muszą mieć bardzo zróżnicowany zestaw umiejętności. Oprócz umiejętności technicznych i projektowych, takich jak tworzenie szkieletów, prototypowanie i interpretacja danych i informacji zwrotnych, projektanci UX potrzebują również pewnych umiejętności „miękkich”.

Umiejętności adaptacyjne, komunikacja, empatia, rozwiązywanie problemów i praca zespołowa to podstawowe wymagane soft skills. Jako projektant UX ważne jest, abyś mógł efektywnie współpracować z otaczającymi Cię osobami – od klientów i interesariuszy, po programistów i innych projektantów, aż po użytkownika końcowego.

Wiedza biznesowa ma również duże znaczenie w branży projektowania UX. Ważne jest, aby zrozumieć zarówno cele firmy, jak i potrzeby docelowych odbiorców, a także dostosować je przy opracowywaniu rozwiązań projektowych.

Podsumowanie

Jak widać, UX to fascynująca, zróżnicowana i bardzo satysfakcjonująca ścieżka kariery, która może poprowadzić Cię w wielu kierunkach. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak to jest pracować w UX, po prostu skontaktuj się z nami!

Chcesz wiedzieć jeszcze więcej?

Z przyjemnością opowiemy o szczegółach naszej wysublimowanej pracy i odpowiemy na każde Twoje pytanie.

Zobacz również

That’s the end, my beautiful friend

Porozmawiaj z nami!
Najwyższy czas poznać sekrety naszej wysublimowanej pracy.

Zadzwoń lub napisz do nas! Z przyjemnością zaprosimy Cię na spotkanie, na którym wszystko Ci opowiemy i pomożemy rozwiązać nurtujące Cie problemy.