1. Start
  2. Wywiady pogłębione

Wywiady pogłębione

Wywiady pogłębione (IDI – In Depth Interview) to jedna z najbardziej wartościowych metod eksploracyjnych badań użytkowników. Celem jest zrozumienie indywidualnego procesu myślenia oraz umiejętność ich wczucia się i zrozumienia. Zaletą IDI jest fakt, że jest to jedna z najlepszych metod badawczych pozwalających zrozumieć wrażenia użytkownika dotyczące produktu.

Co to jest „Wywiad pogłębiony”?

Termin „wywiad pogłębiony” bardzo dobrze określa jego definicję.  IDI (In Depth Interview) to jedna z najbardziej wartościowych metod eksploracyjnych badań użytkowników. Celem jest zrozumienie indywidualnego procesu myślenia oraz umiejętność ich wczucia się i zrozumienia. Zaletą IDI jest fakt, że jest to jedna z najlepszych metod badawczych pozwalających zrozumieć wrażenia użytkownika dotyczące produktu.

Mówiąc w największym skrócie polega ona na zadaniu respondentowi określonych, możliwie najbardziej obiektywnych i niesugerujących odpowiedzi pytań. Respondent zazwyczaj reprezentuje oszacowany przez nas segment naszych klientów końcowych. Wywiad składa się z serii pytań otwartych, których celem jest zebranie i zapisanie danych krytycznych, które mogą być podstawą do badań jakościowych.

Typowy wywiad pogłębiony prowadzony jest w cztery oczy twarzą w twarz. Pozwala to badaczom na budowanie relacji z respondentem, a także ocenę języka niewerbalnego.

Jak przeprowadzić wywiad pogłębiony?

Wywiady pogłębione to dla UX Researcherów świetny sposób na zebranie bogatych, jakościowych danych od kluczowych respondentów. Są one zwykle używane jako samodzielna metoda badawcza lub mogą stanowić instrumentalną część hybrydowej strategii badawczej.

Kiedy należy przeprowadzić wywiad pogłębiony?

Istnieje wiele czynników, które decydują o tym, czy warto dodać pogłębione wywiady do swojego zestawu badań. Najbardziej godne uwagi dotyczą głównie celów badawczych lub ograniczeń badawczych, w tym harmonogramu, budżetu i innych wybranych metod.

Aby się upewnić, czy wywiad pogłębiony jest odpowiedni, oceń jego zalety i wady, aby sprawdzić, czy pasują one do Twojej strategii badawczej.

Zalety

  • Pogłębione wywiady pozwalają rozmówcy i prowadzącemu na nawiązanie relacji, która może dostarczyć wielu wnikliwych informacji, często opinii nieświadomych lub zatajanych,
  • Dogłębni ankieterzy mają możliwość zadawania pytań uzupełniających lub ponownego zadawania kluczowych pytań, aby zebrać szczegółowe informacje na temat perspektyw i postaw,
  • Badacze mogą skupić się na danych przedstawionych przez jednego respondenta w porównaniu z całą grupą,
  • Pogłębione wywiady to okazja do wskazania cennych punktów danych, które można wykorzystać w całej organizacji.

Ograniczenia

  • Wywiady pogłębione są zazwyczaj czasochłonne i kosztowne – przyjmuje się, że respondent powinien otrzymać gratyfikację za udzielone odpowiedzi, a samo znalezienie odpowiedniej osoby często okazuje się trudniejsze niż początkowe przypuszczenia,
  • W dużej mierze polegają na umiejętnościach i doświadczeniu badacza, zdarza się, że wyniki mogą być stronnicze, np. nieświadome próby udowodnienia założonych wcześniej hipotez.

Jak przygotować się i jak przeprowadzić wywiad pogłębiony?

  1. Plan – faza planowania wywiadów pogłębionych wymaga sprecyzowania:
    • Kluczowych interesariuszy, w znaczeniu konkretnych osób: firma-klient etc.,
    • Jakich informacji potrzebujemy i od kogo,
    • Zapoznaj się z zasobami na temat wskazówek dotyczących etycznych rozmów kwalifikacyjnych.
  1. Opracowanie instrumentów – szczegółowe określenie wytycznych i celów wywiadu, aby zachować spójność i uniknąć wypaczeń lub stronniczości,
  2. Przygotowanie ankieterów – jakość wyników wywiadu pogłębionego zależy wprost od kompetencji badacza. Odpowiednie przygotowanie merytoryczne jak również cechy indywidualne charakteru ankietera mają wpływ na wynik,
  3. Wywiad, czyli zbieranie danych – ważne, aby przed rozpoczęciem rozmowy uzyskać zgodę osoby badanej. Najwygodniej wywiad rejestrować za pomocą dyktafonu, co pozwoli na swobodną i niczym niezakłócona komunikację. Bardzo istotne, aby pod koniec wywiadu pogłębionego podsumować i ewentualnie zweryfikować z ankietowanym uzyskane odpowiedzi.
  4. Analiza danych – przeglądanie wyników, w celu zidentyfikowania głównych punktów, trendów, kluczowych ustaleń i obserwacji,
  5. Publikacja wyników – odpowiednie przygotowanie i skompilowanie zebranych danych i prezentacja w postaci łatwo przyswajalnego raportu.

Jak przedstawiać wyniki?

Nie ma określonych wytycznych do prezentacji wyników, aczkolwiek przyjmuje się, że powinno się je przedstawiać w następujący sposób:

  • Wprowadzenie i uzasadnienie – przegląd badań i powodów ich przeprowadzenia,
  • Metodologia – różne metody wykorzystywane do prowadzenia badań,
  • Wyniki – podsumowanie wyników badań i kluczowych punktów danych,
  • Wnioski i zalecenia – ogólny wniosek z badania i jakie wnioski poboczne wynikają z danych i co należy z nimi zrobić,
  • Załączniki – narzędzia, źródła, odniesienia itp.

Podsumowanie

Kiedy użyć wywiadu pogłębionego jako narzędzia badawczego? Jak każde narzędzie badawcze, wywiady pogłębione obarczone są ryzykiem niepełnych czy nieprawdziwych wyników. Jednak, gdy ograniczenia te rozumiemy, gdy znamy słabe i mocne strony, a samo badanie jest przeprowadzane dokładnie wg takiego samego schematu: planowanie, opracowywanie narzędzi, przygotowanie ankieterów, zbieranie danych, analiza danych i publikacja wyników, możemy spodziewać się wyników bardzo dobrej jakości. Wywiad pogłębiony jest uważany za bardzo rzetelne narzędzie badawcze, pod warunkiem, że zostanie wykonane poprawnie i z odpowiednim badaczem.

Chcesz wiedzieć jeszcze więcej?

Z przyjemnością opowiemy o szczegółach naszej wysublimowanej pracy i odpowiemy na każde Twoje pytanie.

Zobacz również

That’s the end, my beautiful friend

Porozmawiaj z nami!
Najwyższy czas poznać sekrety naszej wysublimowanej pracy.

Zadzwoń lub napisz do nas! Z przyjemnością zaprosimy Cię na spotkanie, na którym wszystko Ci opowiemy i pomożemy rozwiązać nurtujące Cie problemy.